0

Facebook Deals

23.11.2010, aihe: Facebook

Facebook Deals on palvelu, joka kilpailee muiden ryhmätarjouspalveluiden kuten Citydeal (Groupon) ja Offeriumin (Suomessa) kanssa. Facebookin mukaan Facebook Deals (ja Facebook Check-in Deals) auttaa 1) saamaan uusia asiakkaita, 2) levittämään sanaa tuotteesta tai palvelusta ja 3) rakentamaan lojaalisuutta brandia kohtaan.

Facebook Deals -palvelu mahdollistaa tehokkaan uusasiakashankinnan sekä kanta-asiakastarjoukset

Facebook Deals -palvelu mahdollistaa tehokkaan uusasiakashankinnan sekä kanta-asiakastarjoukset

Jo yli 200 miljoonaa henkilö käyttää Facebook:ia mobiilisti (kännykästä tms.). Diilit näkyvät käyttäjille, kun ovat tarjouksia tarjoavan paikan, esimerkiksi kaupan, lähettyvillä. Diilien avulla voidaan houkutella asiakas sisään liikkeeseen ja/tai tekemään ostopäätöksen. Diili voidaan kohdistaa ja mukauttaa juuri tälle asiakkaalle sopivaksi.

Tämän lisäksi tarjouksen saaneet asiakkaat levittävät sanaa myös ystäväpiirilleen. Yhdellä Facebook käyttäjällä on keskimäärin 130 ystävää ja vierailevat Facebook-sivustolla 28 kertaa kuukaudessa. Sana hyvästä tarjouksesta tai edusta voi levitä todella nopeasti.

Ainakin aluksi diilejä on neljää eri tyyppiä (Facebook Deals palvelu on vielä beta-vaiheessa):

  • Yksittäinen diili (Individual Deals)
  • Kanta-asiakasdiili (Loyalty Deals)
  • Ystävädiili (Friend Deals)
  • Hyväntekeväisyysdiili (Charity Deals)

Yksittäinen diili (Facebook Invidual Deals)

Kertadiili nykyisille ja uusille asiakkaille, uuden tuotteen julkaisuun, kaupanpäällisen tarjoamiseen tai ihmisten houkuttelemiseen liikkeeseen

Kanta-asiakasdiili (Facebook Loyalty Deals)

Kanta-asiakas diilin avulla voi palkita kanta-asikkaita. Edun voi lunastaa liikkeen kassalta. Epäilemättä tämä aluksi tuo haasteita kotimaisten kassajärjestelmien kanssa, jotta diilit ja niiden seuranta voidaan integroida osaksi yrityksen CRM järjestelmää.

Ystävädiili (Friend Deals)

Ystävädiilin avulla tarjouksen voi tarjota jopa 8 ystävälle, kun he ilmestyvät paikalla samaan aikaan. Kyseessä voi olla esimerkiksi ravintola-ateriatarjous

Hyväntekeväisyysdiili (Charity Deals)

Hyväntekeväisyysdiilin avulla voidaan lahjoittaa tietty summa valittuun hyväntekeväisyyskohteeseen, kun diili toteutuu. Hyväntekeväisyysdiilin avulla yritys voi näyttää konkreettisella tavalla miten kantaa yhteiskuntavastuunsa. Diilin perustaja joutuu kuitenkin hallitsemaan lahjoitusprosessia itse ainakin tässä vaiheessa Facebook Deals -palvelun kehitystä.

CityDeal -palvelun tappaja?

Facebook Deals -palvelulla on merkittävä etu CityDeal (Groupon) ja vastaaviin palveluihin nähden. Se toimii kiinteänä osana Facebookin yhteydessä. Se ei ainoastaan voi hyödyntää käyttäjän Facebook-tietoja yrityksen CRM-tietojen lisäksi vaan myös hyödyntää erittäin tehokkaalla tavalla käyttäjän ystäväsuhteita.

Facebook Check-In Deals

Facebook lopetti varsinaisen Facebook Deals palvelun kokeiltuaan sitä muutaman kuukauden. Facebook Check-In Deals on yhdistelmä diilipalvelua ja Facebookin Places -paikkapalvelua. Check-In Deals:in avulla voidaan tietyn paikan tai toimipisteen lähistöllä sijaitseville tarjoa erityisiä etuja ja tarjouksia (eli diilejä).

Facebook Check-In Deals Suomessa

Facebook Check-In Deals -palvelu avautui Suomessa 23.11.2011. Ensimmäisten joukossa palvelua hyödyntävät Elisa Shopit myymälät, K-Citymarket ja Suomen McDonald’s. Check-in diilit toimivat yhtenä tapana houkutella asiakkaita myymälään tai toimipisteeseen sekä myös tietyllä tapaa esimerkiksi kanta-asiakkuusohjelmana eli asiakkuuden vahvistajana.

Kommentoi