0

Hakukonemarkkinointi – löydettävyys kunnossa?

Hakukonemarkkinointi on tarkoittaa toimenpiteitä, joiden avulla sivuston löydettävyys pyritään varmistamaan sekä markkinoimaan tuotetta/palvelua internetin hakukoneissa (kuten Google ja Bing). Tyypillisesti hakukonemarkkinointi jaetaan hakukoneoptimointiin (SEO, Search Engine Optimization) ja hakusanamainontaan (SEM, Search Engine Marketing). Tähän kaksijakoon tulisi yhä enemmän lukea mukaan Google ja Bingin lisäksi sosiaalisen median palvelun haut (kuten Facebookin ja Twitterin haku).

Sekä tuloksellinen hakukoneoptimointi että hakusanamainonta edellyttävät pidempiaikaisempaa sitoutumista markkinointitapaan. Molempien kanssa on mahdollista tehdä pikaisia ”sutaisuja”, mutta paras hyöty saadaan pitkäjänteisellä työllä.

Hakusanamainonnassa hakusanoja ja mainoksia viilataan pikkuhiljaa tarkemmiksi (parhaan online sekä offline tuloksen saavuttamiseksi) sekä lisätään ns. negatiivisia hakusanoja, joilla mainosten ei haluta näkyvän. Toisin sanottua oikein tehdyn hakusanamainonnan ROI nousee jatkuvasti.

Hyvien hakukoneoptimoinnin tulosten näkeminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja kärsivällisyyttä. Olennaisten sivujen sijoitus hakutuoloksissa paranee oikeanlaisen hakukoneoptimoinnin seurauksena pikkuhiljaa.

Hakukoneoptimointi on laajassa mielessä 1) varmistamaan sivuston saavutettavuus hakukoneiden toimesta, 2) varmistamaan, että hakukoneet ymmärtävät sivuston rakenteen ja 3) optimoimaan sivuston rakenne ja sisällöt sekä viittaukset (linkit) muista sivustoista ja muihin sivustoihin.

Hakusanamarkkinointi on hakukoneista ostettavaa mainontaa. Mainontaa voidaan kohdentaa mm. avainsanoilla, sijainnilla, hakuajankohdalla, kielialueella sekä käytettävillä päätelaitteilla.

Hakusanamainonta vai hakukoneoptimointi?

Vastaus riippuu hakukonemarkkinoinnin tavoitteista. Monesti on syytä tehdä molempia. Sekä hakusanamainonnalla, että hakukoneoptimoinnilla on oma kustannus.

Välillä kuulee sanottavan, että hakukoneoptimoinnilla saadaan ”ilmaisia” kävijöitä (tai asiakkaita) verkkosivustolle. On totta, ettei yksittäisestä käynnistä aiheudu suoraa kulua sivustolle, mutta hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jolla on oma hintalappunsa. Joissain tapauksissa on jopa viisasta keskittyä pääasiassa hakusanamainontaa ja hoitaa vain perusasiat hakukoneoptimoinnin suhteen kuntoon.

Kokonaisuus ratkaisee

Tärkeintä on miettiä kokonaisuus. Sopiva kustannustehokas strategia hakukonemarkkinointiin. Kaikki alkaa nykytilanteen kartoittamisesta. Tutkitaan yrityksen ja olennaisten tuotebrändien löydettävyys. Tämän jälkeen voidaan asettaa tavoitteet ja tehdä suunnitelma hakukonemarkkinointia varten. Olennaista on pitää mielessä koko ajan kirkkaana mitä varten asioita tehdään: jotta saadaan bisnes kukoistamaan entistä voimakkaammin!

Kommentoi